Friday, June 25, 2010

Kenali Tokoh Kita- ABDULLAH YUSUF AZZAM



ABDULLAH YUSUF AZZAM

Abdullah Yusuf Azzam dilahirkan pada tahun 1941 di perkampungan As-ba’ah Al-Hartiyeh, daerah Tebing Barat, Palestin. Beliau adalah anak bongsu dalam keluarganya, tetapi yang paling bijak antara adik beradiknya. Sejak kecil beliau dianggap seorang yang alim. Semasa di bangku sekolah, kecemerlangan beliau dalam bidang akademik lebih menonjol.

* Sarjana yang Beramal

Beliau mendapat pendidikan awal di Kolej Khadorri, Tulkarm dalam bidang pertanian. Selepas menamatkan kolej, beliau mengajar di sebuah perkampungan di Selatan Jordan. Beliau menyambung pengajian di peringkat sarjana muda di Universiti Damascus pada tahun 1966 dalam jurusan syariah, Selepas perang enam hari antara tentera Israel dan Negara-negara Arab, Azzam berpindah dari Tebing Barat ke Jordan. Di sana, beliau menyertai gerakan Ikhwan Palestin.

Kemudian beliau menyambung pelajaran ke Universiti Al-Azhar dalam pengajian sarjana bidang syariah. Beliau sempat mengajar sebentar di Universiti Jordan sebelum mendapat tawaran biasiswa ke peringkat ijazah doktor falsafah di Universiti Al-Azhar, Mesir. Pada tahun 1973, beliau berjaya mendapat ijazah kedoktoran dalam jurusan Usul Fiqh. Selepas menamatkan pengajian, beliau menjadi pensyarah di Universiti Amman, Jordan sebelum bertukar ke Universiti King Abdul Aziz, Arab Saudi.

* Menyahut Seruan Jihad

Berdasarkan pengalaman peribadi dalam gerakan pembebasan Palestin, beliau berpegang kepada prinsip perjuangan ummah hanya boleh mencapai kemenangan melalui senjata, bukan melalui rundingan dan seminar. Beliau mengotakan kata-katanya dengan menjadi salah seorang yang mula-mula menyahut seruan jihad di Afghanistan ketika USSR (Rusia) menakluki Afghanistan.

Pada tahun 1979, beliau memohon mengajar di Universiti Islam Antarabangsa, Islamabad, Pakistan. Pada masa yang sama, beliau berusaha mendekati pimpinan jihad dari Afghanistan di sempadan Pakistan. Tidak lama selepas itu, beliau mengerahkan sepenuh tenaga dan masanya dengan gerakan jihad di Afghanistan.

Beliau mengasaskan Baitul-Ansar atau Biro Khidmat Mujahideen yang membantu pihak Mujahideen Afghanistan. Biro itu turut berperanan melatih para sukarelawan yang mahu berjihad di Afghanistan. Peranan Azzam bukan sahaja melatih para sukarelawan, malah beliau juga menyeru sekalian umat supaya membantu perjuangan jihad di Afghanistan melalui ceramah dan tulisan-tulisan beliau.

Usaha beliau berjaya dan para sukarelawan dari seluruh pelosok dunia menyambut seruan beliau. Tidak kurang daripada 20,000 orang dari seluruh pelosok dunia datang ke Afghanistan bersama-sama mempertahankan maruah umat Islam. Dengan itu, beliau membina kem latihan khas bagi melatih mereka taktik peperangan bersenjata.

Beliau sendiri tidak ketinggalan berjuang bersama para Mujahideen di serata Afghanistan walaupun sudah berusia 40-an. Beliau juga berperanan menyatupadukan pemimpin-pemimpin Mujahidin yang tidak sehaluan dalam usaha membebaskan Afghanistan daripada cengkaman penjajah.

Sebagai mujahidin, beliau sentiasa berpuasa selang sehari sebagaimana Rasulullah dan beliau menggalakkan para mujahidin lain juga berpuasa. Beliau pernah berkata, “Aku rasa seperti baru berusia sembilan tahun. Tujuh setengah tahun berjihad di Afghanistan, satu setengah tahun berjihad di Palestin. Selebihnya tiada nilai bagiku.” Majalah Time menganggap Azzam sebagai pembaharu jihad dalam abad ke-20.

* Cubaan Membunuh

Pada tahun 1989, pihak musuh cuba membunuh beliau dengan menggunakan bahan letupan yang dipasang pada tempat beliau berkhutbah pada setiap Jumaat. Namun, cubaan untuk membunuh beliau gagal apabila bom tidak meletup dengan izin Allah. Namun ajal beliau tiba pada 24 November pada tahun yang sama semasa dalam perjalanan menunaikan solat Jumaat.

Sebanyak 20 kilogram bahan letupan TNT yang dipasang pada jalan meletupkan kenderaan mereka dan membunuh Azzam dan dua orang anaknya. Walau bagaimanapun, jasadnya tidak hancur sebaliknya hanya sedikit darah keluar dari mulutnya. Jasad as-syahid dikebumikan di Peshawar.


“Subhanallah..Subhanallah..Subhanallah….
jasadnya tidak hancur walau terkena bahan letupan…tanda kekuasaan Allah…sungguhnya beliau adalah as-syahid….Subhanallah…”

No comments:

Post a Comment